det man inte dör av , gör en bara starkare.

jag har tagit mig hit jag är idag på egna ben,
stöd av vänner och familj.
funntis där i stunder jag inte klarat själv.
jag är stark, och blir bara starkare för varje steg i livet.
jag kom ihåg när jag gick i 6;an eller när jag gick i 7;an..
jag var blyg, blyg som fan ! jag sa inget,
lätt folk snacka ,säga och slå hur mycket dem ville.
jag våga inte , jag våga inte säga något.
jag måde så himla dåligt av det,
så jag bestämde mig, att jag ska va mig själv ,
säga ifrån och inte ta någon skit alls.
för det är jag VÄRD.
jag bestämmde mig för bli den jag är bland dem jag känner mest,
men visst jag är fortfarnde den blyga personen i visa lägen ,
det är bara en personlighet.
så alla , våga stå på dig !
våga vara dig själv,
bry dig inte ett skit om vad andra säger om dig,
dem är bara avensjuka, vill trycka ner dig och känna sig bättre själva.
men inerstinne , vet du själv att du är
unik,bra och perfekt som du är !
för det finns bara en av dig av alla människor i värden, kom i håg det !
och inse att det är ganska så ballt faktiskt, haha.

självförtronde i all ära !
det finns folk som har det på -0000 och dem som är ego trippade och självförtronde till 1000 ! så är det bara !
lite tips till bättre självförtronde! 


1. Lär känna dig själv och ta reda på var ditt självförtroende ligger på i dagsläget. Fundera över hur god självkänsla du egentligen har och hur du reagerar i olika pressade situationer. En bra övning kan vara att låta en vän sammanställa ett test med olika frågor, där du prickar i det som bäst stämmer in på dig själv. Du får du ett slags medelvärde och vet hur mycket du behöver jobba på ditt självförtroende.


2. Eliminera alla kritiska tankar du har om dig själv
eller andra negativa kommenterar du fått höra. Negativa funderingar gör knappast självförtroendet starkare. Tyvärr kan kritiska påståenden sitta kvar länge i ditt undermedvetna och sabotera rejält. Negativa påståenden gör så du hela tiden anklagar dig själv så fort något inte blivit som du tänkt dig. Sluta döma dig själv och börja jobba på styrkor som gör dig onåbar för vad andra människor tycker om dig. Hela livet brottas vi med uppfattningar från alla håll och kanter, att anpassa dig till dessa blir i längden en ohållbar situation.


3. Var inte rädd för att misslyckas.
Att saker och ting går fel är en del av livet. Det gäller bara att lära sig handskas med sina missar. Att vi är rädda för att komma till korta kan bero på massa saker, till exempel tidigare misslyckanden eller att vi är rädda för det okända. Ibland måste du försöka ännu en gång för att lyckas. Varje gång något inte blev som du tänkt dig, lär du dig och är en erfarenhet rikare! Intala dig själv att du kommer prestera bättre nästa gång, fokusera på målet och tänk igenom vägen dit. En mental träning som även många kändisar använder sig av.


4. Säg nej
. Att säga nej är något av det vi människor tycker är allra svårast. Vi är extremt rädda för att såra andra individer och uppfattas som kalla och oåtkomliga. Det är emellertid viktigt att kunna säga ifrån, utan att hitta på massa ursäkter. Ge det verkliga skälet rakt ut med stadig röst, utan att för den sakens skull låta otrevlig. Prata till personen vid namn och var bestämd i ditt kroppsspråk. Tänk på dig själv och intala dig att du faktiskt inte har tid att göra allting folk ber dig om, i gengäld blir du respekterad som en stark och medveten individ. Ett annat bra tips är att först bestämma vad du själv vill och sedan säga nej till resten.


5. Sluta sabotera för dig själv.
Du har rätt att lyckas! Självsabotage kan vara både medvetet och omedvetet och grunna sig på händelser som skett i det förflutna. Kanske har du brutit upp efter ett förhållande och intalar dig själv att det var på grund av dig ni gjorde slut. Gå vidare istället, skyll inte på dig själv utan tänk istället att ni faktiskt var två i relationen. Kanske var det inte meningen att det skulle bli just ni två. Fullfölj uppgifter du satt igång genom att sätta upp små delmål för dig själv och jobba på din egen viljestyrka, du kan lika bra som någon annan. 


6. Förväntningar. Att klara av det vardagliga i livet är ett jobb såväl som något annat. Att få ihop pusslet kan vara enormt ansträngande och en riktig törn i självkänslan om du märker att du inte lyckas. Det första steget för att må bättre är att erkänna för dig själv att det faktisk inte funkar. Säg till andra att minska sina förväntningar på dig, då minskar pressen automatiskt och försök att behålla lugnet. Gör något annat som du tycker är kul: träna, gå på stan eller skaffa dig en hobby. Allt behöver inte alltid hänga på dig.


7. Prata.
Att inleda en diskussion eller lite vanligt hederligt kallprat kan vara ett jobbigt hinder. Man oroar sig för vad andra ska tycka om en, eller vill helt enkelt inte verka efterhängsen eller framfusig. Kanske har du alltid varit blyg, men faktum är att detta kan hindra dig, både i ditt sociala liv, men även på jobbet då du måste skaffa sig viktiga kontakter. För att slippa prata så mycket själv kan du ställa desto fler frågor, då verkar du också nyfiken på din samtalspartner och inget smickrar så mycket som när vi märker att någon faktiskt är intresserad av vad just jag har att säga. Genom att ständigt uppdatera dig om vad som händer i världen eller i din lokala omgivning har du alltid något att prata om och behöver inte känna dig okunnig eller ointressant. Med några samtalsämnen på lager minskar du risken för den pinsamma tystnaden som så många fasar över.


8. Tala inför grupp. Hålla föredrag eller tala inför många är en av de sakerna vi människor fruktar mest för. Vi är så rädda för vad folk ska tycka om oss, kanske vi rodnar eller darrar och tänk om jag säger fel saker?
Genom att få publiken på din sida hjälper du dig själv där uppe bakom talarstolen. Utgå från att publiken är där för att de faktiskt vill höra vad du har att säga. Titta din publik i ögonen så behåller du lättare deras koncentration och försök att verka så avslappnad som möjligt. Det finns ju en andledning till att just du står där. Troligen vet du något som de andra inte kan och det är nu din uppgift att upplysa dem på bästa sätt. Ett annat bra tips är det klassiska, öva, öva, öva. Läs ditt föredrag med olika typer av hastigheter eller upprepa ordramsor så du känner dig skärpt och pigg. Att stå framför en spegel och träna är även det ett bra tips, då ser du vad du gör för missar och kan känna dig mer bekväm.


9. Jämför dig inte med andra. Alla människor är olika och agerar på olika sätt. Jämföra kan man göra till döds. "Hon har en snyggare klänning än jag" eller "min syster tjänar mer pengar än mig" för att nämna några av de liknelser som vi dagligen står inför. Fråga dig själv istället vad det spelar för roll? Skulle du verkligen vara en gladare människa om det istället var du som var ägare till den snygga klänningen? Uppmuntra dig själv och tänk igenom saker du har eller saker du är bra på. Fundera på allt det du har att vara tacksam över. Du kommer säkert på en hel del bara du tänker efter lite.


10. Nervositet.
Att känna oro över att bli avvisad av någon du tycker om är vanligt och något som även den mest självsäkra personen någon gång upplevt. Rädslan för att bli sårad eller att inte duga till tar överhanden och istället blir du osäker, fumlig och ängslig. Intala dig själv att du är bra, du är en god människa som förtjänar att bli älskad, likväl som någon annan. Gör något som gör dig på gott humör, som får dig att känna dig aktiv och attraktiv. Nervositet över första träffen tar du udden av genom att förbereda dig med frågor. Prata inte på själv hela tiden, utan låt din tilltänkta få komma till tals och ta gärna upp ett ämne som ni båda finner intressant. Går det inte vägen beror det inte på dig. Kanske var det ett dåligt val av plats, eller hade ni helt enkelt inte tillräckligt mycket gemensamt. Bättre lycka nästa gång! 

ett litet tips till som är gammalt men faktiskt funkar, är att stå framför spegeln och säga minst 3 saker du är nöjd med dig själv varje morgon/dag/kväll eller varför inte alla?;)

tipsar även den här boken, som sägs vara riktigt bra ! tror jag ska köpa den faktiskt..


  3 kommentarer på "det man inte dör av , gör en bara starkare."

Postet av: evelina
jag ska köpa den boken jag också :9
2010-11-04, 22:28:59
URL: http://evehedberg.blogg.se/
Postet av: Linnea
är också inne på att köpa boken :)

allt bra?
2010-11-05, 11:46:51
URL: http://linneaacarnebrant.blogg.se/
Postet av: Linnea
sv: skönt att höra!

jo, det är helt okej faktiskt!

göra senare idag?;)
2010-11-05, 12:03:44
URL: http://linneaacarnebrant.blogg.se/

Skriv en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

Bloggadress:

Kommentar:




Victoria Cato

  • En 19 årig tjej ifrån Linköping. Som älskar att inspirera och sprida glädje. Spontan, glad och älskar att träffa nya människor. Bor i en walk in closet, haha.

    Här kommer du få läsa om shopping, fest och träning. Det bästa jag vet är att resa. Jag är målinriktad, postiv och ger sällan upp.

    Följ mig även på twitter & instagram @victoriacato heter jag där!

    Kontakt: victoriaacato@outlook.com



    Follow on Bloglovin